A korona: tényleg ilyen volt az igazi Diana hercegnő?

A sikersorozat nem kíméli a brit uralkodócsalád tagjait, és Diana életét is a legapróbb részletességgel tárgyalja – legalábbis úgy tűnik. Mi igaz, mi a fantázia szüleménye, és mi az, amit még a filmből is kihagytak?

Amikor Diana hercegnő meghalt, még csak 9 éves voltam. Az eseményből érthető módon nem sokra emlékszem, de azt már akkor is pontosan tudtam, hogy a nagyon kedves mosolyú, szőke néniért mindenki odáig van, és miután a tragikus baleset bekövetkezett, őszintén gyászolják őt. Később, amikor a történetét már oda-vissza végigcsócsálták, de időről időre mindig napvilágra került egy újabb titkos részlet az életével vagy a halálával kapcsolatban, az lett a benyomásom, hogy a Diana-sztorival a keserédes romantikára éhező, a tragikum iránt vonzódó, unatkozó háziasszonyok kedvéért foglalkozik ennyit a média. Hiába öntötték nyakon vastagon cukormázzal, számomra Diana is ugyanolyan távoli és merev karakternek tűnt, mint a brit királyi család összes többi tagja.

1024px-diana_visits_halifax.jpgDiana 1983-ban, 22 évesen egy hivatalos látogatáson Halifaxban (WikipédiaRuss Quinlan, 1983)

Ez most már nincs így. Tudom, kissé talán sekélyesnek tűnik, pedig lehet, hogy inkább csak generációs sajátosság, de bevallom, csak akkor kezdett el érdekelni a királyi család és Diana, amikor felfedeztem a Netflix sorozatát, A koronát (The Crown), ami már az elejétől fogva egész jól lekötött, az utolsó évad pedig egyenesen a képernyő elé szegezett, és ez jórészt Diana karakterének volt köszönhető.

Először is: Emma Corrin telitalálat volt Diana szerepére. Sikerült tökéletesen megtestesítenie azt a karaktert, aki már az első perctől fogva belopja magát az ember szívébe, még az enyémbe is, pedig általában nem adom magam könnyen. A kezdetben kissé vad, de végtelenül bájos, kedves és sebezhető, őziketekintetű lány megpróbáltatásai láttán a nézők nem tudnak mást tenni, mint mélységesen együttérezni vele, és végtelenül utálni mindenkit, aki bántja őt – márpedig nagyjából mindenki bántja őt. Így hát szegény Károly herceg és Camilla nem tűnik fel túl jó színben a sorozatban. (Arról, hogy ez az utálat mennyire fellángolt most, A korona hatására, az is tanúskodik, hogy a pár legutóbbi instagramos posztja alatt temérdek ellenséges komment volt olvasható, amiben őket szidják, Dianát pedig istenítik. Ezeket azóta kitörölték a moderátorok.) 

Nem lepődtem meg, amikor azt olvastam, hogy a brit uralkodócsalád nem rajong különösebben A koronáért, Károly herceg például nem is hajlandó megnézni. A sorozatban a fikciós elemek gyönyörűen egybeolvadnak a valósággal, és a legtöbb karakternek nemcsak hogy az emberi, gyarló oldalát, de a kimondottan negatív tulajdonságait és a gyengeségeit is megmutatják, időnként persze eltúlozva. Ha valaki nincs képben, mint ahogy például én sem voltam, nagy valószínűséggel nem tudja szétválasztani a valós és a kitalált elemeket, éppen ezért már sorozatnézés közben azon tűnödtem, vajon mennyi igazság van a filmben Dianával kapcsolatban. Miután kicsit elmélyedtem a témában, rá kellett jönnöm, hogy ami a tényeket illeti, a sorozat a legtöbb részletében megdöbbentően valósághű (lejjebb például egy videó Diana ruháiról), mégis, van néhány dolog, amit picit megváltoztattak, vagy éppen valamilyen okból kifolyólag kihagytak A koronából. Mesélek.

Kikényszerített házasság

A sorozatból nem sokat tudhatunk meg Diana gyerekkoráról, de ahhoz, hogy kicsit jobban megértsük a személyiségét és teljesebb képet kapjunk róla, egy eseményt fontos kiemelni. A kislány hétéves volt, amikor a szülei elváltak, és eleinte az édesanyjával élt, de a felügyeleti jogot végül az apja kapta meg. Amikor meglátogatták karácsonykor, Diana már nem mehetett haza az anyjával, és ez súlyos traumát okozott neki. Onnantól kezdve Diana rettegett a magánytól és az elhagyatottságtól, amit újra megélt, amikor a Buckingham palotába költözött.

Amikor Diana megjelenik A koronában, 19 éves, Londonban lakik a barátnőivel, kisgyerekekre felügyel és a nővérénél takarít. Csakúgy, mint a valóságban, ahogy az is igaz, hogy Károly herceg először nem vele, hanem a nővérével, Sarah-val randizgatott. A sorozat szerint pont így futottak össze először a lány családjának otthonában, és bár rettentő aranyos a jelenet, amikor Diana jelmezben próbál elrejtőzni a kastély előtermében, ez valójában nem történt meg. Az igazság az, hogy a két család régről ismerte egymást, és a pár először egy vadászaton talákozott. Diana akkor 16, Károly pedig 29 volt.

A jelenet, amikor Diana a jellegzetes (és valóban létező!) sárga overáljában odamegy az autóban ülő herceghez, hogy kifejezze a részvétét a nagybátyja, Mountbatten gróf miatt, csak félig valós: a párbeszéd megtörtént, de egy házibuliban. Károly ott csókolta meg először Dianát. 

Ez eddig akár egy gyönyörű tündérmese is lehetne, de sajnos ismerjük a végkifejletet. Károly viszonya a házas Camilla Parker-Bowles-zal abban az időben is tartott, és ezután sem szűnt meg sosem (ma pedig ugyebár házasok), hiába szorgalmazta a királyi család a szakítást, illetve a Dianával való házasságkötést. A levél, amiben az addigra elhunyt Mountbatten gróf kéri, hogy Károly keressen egy tisztességes lányt, és hagyja Camillát, igazából kitaláció, de Peter Morgan, a sorozat alkotója szerint a gróf, ha nem is írta le, nagy valószínűséggel így érezhetett. Ez a családi nyomás vezetett végül ahhoz, hogy Károly megkérte Diana kezét, ami – ha innen nézzük – az ő részéről éppen olyan fájdalmas és tragikus esemény, mint Diana szemszögéből.

Baljós előjelek

Diana és Camilla közös ebédje sem kitaláció. A filmben a Ménage à Trois (~Édeshármas) nevű étteremben találkoztak (egyes források szerint a valóságban is), és Camilla elég erőteljesen a tudtára adta a leendő hercegnének, hogy közte és Károly között különleges kapcsolat van. Elmesélte, hogy még beceneveket is adtak egymásnak: Gladys és Fred. Állítólag a nő a valóságban is arról faggatta Dianát, eljár-e majd vadászni, amivel az volt a célja, hogy kiderítse, mennyi időt tud majd Károllyal kettesben tölteni ezután.

A lánykérés viszont egészen máshogy történt a valóságban, mint ahogy a sorozatban utaltak rá. A Dianáról készült dokumentumfilmben (Saját szavaimmal – szintén megnézhető a Netflixen) elhangzik, hogy amikor Károly megkérte a kezét, a fiatal lány azt hitte, a herceg csak viccel, és rávágta, hogy „oké”. Amikor Diana megvallotta a szerelmét, Károly már akkor is azt válaszolta, amit az eljegyzésük után készült hivatalos interjúban: „Bármit is jelentsen a szerelem”. Erről a kínos pillanatról az eredeti felvételt itt láthatod:

Ha mindez nem lenne elég ahhoz, hogy sajnáljuk a kis Dianát, aki a lánykérést követően még a fellegekben volt, a palotában töltött magányos idő és a Camillának készült karkötő felfedezése láttán biztosan sajogni kezd a szívünk. Apropó: a filmben a karkötő terveit, a való életben pedig az igazi ékszert találta meg Diana, akinek a G és F betűk miatt nem volt kétsége, kinek készült az ajándék, bár állítólag Károly több volt barátnőjének küldött ilyet házassága előtt „búcsúzóul”. 

Diana sem szent, csak ember volt 

Nem szeretnék hamis képet festeni Dianáról, rendszeres kirohanásai és instabil idegrendszere miatt valószínűleg sokszor vele sem lehetett könnyű, ugyanakkor Károly hercegről is többen állították, hogy sokszor extrém módon üvöltözött a feleségével.

A sorozat készítői nem hunyhattak szemet Lady Di kilengései felett. Anna hercegnő egyenesen „forgóajtónak” nevezi Diana hálószobájának bejáratát, és a lovasoktatójával, James Hewitt kapitánnyal való viszonya meg is jelenik a sorozatban. Ez a valóságban nagyjából öt évig tartott. Egy pletyka szerint valójában ez a férfi Harry herceg édesapja – hát mit mondjak, igencsak szembeötlő köztük a hasonlóság.

Diana még korábban egy ideig a testőrével, Barry Mannakee-vel is viszonyt folytatott. Egy felvétel tanúbizonysága szerint érte akár el is hagyta volna a herceget, ha teheti. A férfit végül kirúgták, majd egy év múlva meghalt motorbalesetben.

A hercegnének állítólag még két afférja volt, az egyik Will Carling rögbijátékossal, amit Diana egyébként tagadott, illetve egy Hasnat Khan nevű sebésszel, akit élete szerelmének tartott. 

Amit még a sorozat is titkol

Diana először 95-ben, a BBC-nek adott híres Panorama-interjúban mesélt arról, hogy majd egy évtizedig küszködött a bulimiával. Pontosan tudta, mi indította el a lejtőn: az eljegyzésük után egy héttel Károly a hasára tette a kezét, és megjegyezte, hogy kissé pufók.

Sok ilyet hallhattunk már: a törékeny női önbecsülésnek elég egy rossz mondat egy rossz pillanatban, és világok dőlnek össze, aztán évekig tartó gyötrelem következik, mire az illető kidolgozza magából a rosszindulatú (vagy éppen csak meggondolatlan) megjegyzést. Diana az esküvőig annyit fogyott, hogy több alkalommal kellett bevenni a menyasszonyi ruhájából. Az említett interjúban mesél arról, hogyan élte meg ezt a betegséget, ami hatalmas tabunak számított. Mint elmondja, az önértékelése nagyon alacsony volt, egyszerűen nem hitte el magáról, hogy értékes lenne. A napi négy-öt evés megvigasztalta, mint egy „ölelő kar”, de ez az érzés nem tartott sokáig, jött az undor, majd a hányás.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Netflix Magyarország (@netflixhu) által megosztott bejegyzés

Ha ez önmagában nem lenne elég felkavaró, az igazsághoz hozzátartozik, hogy Diana a valóságban nemcsak táplálkozási zavarral küzdött, de amikor igazán mélyponton volt, vagdosta magát, idegösszeomlásai voltak, gyermekágyi depresszióban szenvedett, egyszer várandósan levetette magát a lépcsőről, és több alkalommal kísérelt meg öngyilkosságot. Az önbántalmazásról mesél a már említett dokumentumfilmben és az interjúban is, utóbbiban úgy vall, ezek a cselekedetek valójában segélykiáltások voltak, melyeket a királyi család és Károly herceg is figyelmen kívül hagytak. Persze, lehetséges, hogy az ötödik évadban megjelennek majd ezek az önbántalmazó momentumok, de az is lehet, hogy az alkotók úgy vélték, így is bőven elég a szívszorító jelenetekből.

Sok mindenre ki lehetne még térni ebben a cikkben, például Diana humanitárius tevékenységére (jól ábrázolták a sorozatban) vagy arra, valóban görkorcsolyázott-e a palotában (ez vitatott). Azt leszűrhetjük, hogy ami a lényegi információkat illeti, A korona borzasztóan pontos képet ad, nem hiába dolgoznak rajta történészek és kutatók. Ugyanakkor ne felejtsük el: a falak mögött zajló beszélgetések, és az ezáltal kibontakozó jellemek ebben a formában csak a képernyőn léteznek.

Forrás: itt, itt, itt, itt, itt és itt

Hasonló cikkekért kövesd a blogomat és a szerzői oldalamat Facebookon. Ha van kedved, nézd meg az Instagramomat is.